Vi syntes at alt for mange bedrifter i dag velger lite kreative metoder når de skal profilere seg, litt for mange ønsker bare en enkel logo trykket på et objekt og sier seg ferdig der. I mange tilfeller kan det føre til at bedriften ikke får den visuelle identiteten og gjenkjennelsesfaktoren profileringen egentlig skal bidra med.

En logo er ikke bare en logo, den skal være selve identitetsbæreren for en organisasjon, med farger og elementer som styrker historien om hvem denne bedriften egentlig er. Ut i fra hvilke former og farger logoen er bygd opp med kan den plukkes fra hverandre og overføres til hvordan kontorlandskapet skal se ut, design på profileringsartikler og mye mer. I slutten av artikkelen ligger det flere bilder for å vise hva vi mener.

LES OGSÅ: Tips til profilering på kontoret

Men så er det nå en gang sånn da, at det man ikke vet – det vet man ikke! Mange er ikke klar over hvilke muligheter som plutselig dukker opp når du leker deg med designet på et objekt. Derfor gir vi deg noen gode tips!

GOD TYPOGRAFI KAN HJELPE DEG ET STYKKE PÅ VEIEN

Logoer har ofte en viss type sammensetning av ord og bokstaver, og hvordan disse visuelt fremstår. Sammensetningen bør gi et personlig preg som igjen fører til en gjenkjennelsesfaktor.
Når typografien er på plass vil det bli lettere å dra elementer ut av logoen for å bruke videre i trykk, filer og på web. Formen på logoen vil ha noe å si for uttrykket som oppfattes. I bildene nedenfor ser du noen eksempler på hvordan vi benytter vår egen typografi, som er avrundet og leken i formen, når vi bestiller nye produkter til profilering.

LES OGSÅ: Slik lager du en moderne markedskampanje

FARGENE I BEDRIFTSPROFILEN KAN FAKTISK LEKES MED

Farger har mye å si for hvordan kunder oppfatter bedriften deres. Det er ikke tilfeldig at mange firmaer som selger rådgivning innen juss, megling eller andre kompetansekrevende tjenester ofte benytter jordbaserte, lune toner i sin profil. Jordfarger gir lettere et inntrykk av autoritet og kompetanse. Fargesymbolikk er viktig. De aller fleste selskaper har sin egen fargeprofil, men mange glemmer at fargene kan graderes ulikt for å få et mer spennende uttrykk som skal promotere bedriften.

Neste gang du skal bestille markedsmateriell håper vi at du utfordrer leverandøren din på kreativitet! Med alle mulighetene som finnes er det kjedelig å ende opp med noe som «alle» har sett før.

Ta kontakt med oss i chatten om du har spørsmål innen design og profilering.