Isipisi samarbeider med flere kunder innen retail for å lage gode kampanjer. Derfor tok vi en prat med Miriam Wallenius som er kampanjeansvarlig i Haglöfs hvor hun gav oss sine beste tips for en vellykket markedskampanje.

God planlegging, få nøkkel produkter og samhandling digitalt

– Vi prøver alltid å ha en klar markedsplan for hvilke produkter vi skal fronte minimum ett år frem i tid. Når butikkene selger sommer varer, har vi allerede bestemt tema og budskap for sommeren året etter. Hver kampanje bør ha 3-4 nøkkel produkter som går igjen i kommunikasjonen. Gjerne ut fra årstid. På den måten kan du klargjøre kampanjemateriell og predikere rett varebeholdning når kampanjen settes i gang.

– Ettersom de aller fleste kunder oppholder seg på sosiale medier er det viktig at kampanjene ute i butikk henger sammen med det vi kommuniserer på internett. Det er mange som ikke har nok fokus på dette når de lanserer markedskampanjer, men det er veldig viktig og handler om å bygge merkevare. Lag gode bilder som kan brukes digitalt i kampanjen.

Gjør lokale tilpasninger der det er mulig

Miriam forteller videre at ettersom flere butikker øker sitt fokus på bærekraftig drift blir det også viktigere for dem som leverandør å tilfredsstille disse kravene. De er opptatt av å gjøre lokale tilpasninger for hver butikk for å redusere avfall. Dette fører til at Haglöfs må tilpasse seg butikkene i mye større grad, noe Miriam mener er positivt.

– Vi bruker fortsatt mye ark, men aller best liker jeg LED rammer med duk fordi de kan produseres i alle størrelser og er enkle å bruke. Da får du et veldig pent uttrykk med bilder og tekst som er penere og “mer premium”.

– Det er viktig å skape skape fine miljøer i butikkene. Har du en vindusplass, benytt det for alt det er verdt! Bruk utstillingsdukker, rekvisitter og tydelig visning av logo for å fange oppmerksomheten til kunder. Vi er opptatt av å lage stilrene, pene design som butikkene har lyst til å bruke. Hver butikk får tilsendt markedsmateriell som passer butikklokalet, og på den måten optimaliserer vi bruken av de flatene vi har.

Miriams 10 tips til en suksessfull markedskampanje:

  • Ha alltid en overordnet markedsplan for 4 kvartaler frem
  • Bestem deg for 3-4 «key items» i kampanjen
  • Samkjør den visuelle profilen på sosiale medier/web og i fysisk butikk
  • Hold fokus på bærekraft, og ikke print mer enn nødvendig
  • Vær villig til å gjøre lokale tilpasninger
  • Bruk LED rammer / lysrammer med printet duk for et proft uttrykk
  • Lag fine «Shop-In-Shops» i butikken med produktene i kampanjen
  • Utnytt utstilling i vinduet for alt det er verdt
  • Logo må alltid komme tydelig frem
  • Bruk tid på å lage stilrene og moderne design