Actic er en markedsledende treningskjede i Sverige, med 26 sentre i Norge. De er opptatt av lokal tilhørighet og ønsker å skape personlige treningsopplevelser ved å gjøre det mindre skummelt å spørre om hjelp på treningssenteret. For å nå disse målene bruker Actic lyse farger på interiøret og gir god informasjon på sentrene sine. De omtaler sine personlig trenere som “treningskompiser” og lover kundene sine en vaneendring i løpet av 12 uker. Denne strategien skal være med å ufarliggjøre trening for “folk flest”, men hvordan gjøres dette i praksis? Maria, markedskoordinator i Actic Norge gir oss svarene.

– Det handler selvfølgelig om synlighet, ikke bare digitalt, men også på treningssentrene og i lokalsamfunnet der sentrene ligger.

– For medlemmene våre gir vi generell informasjon inne og utenfor sentrene gjerne gjennom plakater, dette er spesielt viktig når sentrene er ubemmannet. Vi har nettopp startet å teste digitale skjermer for å nå ut med informasjon om våre PT´er, kampanjer og hvilke tilbud medlemmene kan benytte seg av. Det sparer oss for kostnader og tar mindre plass enn plakater, vår første digitale skjerm står på Actic Furuset og har fungert veldig bra.

Treningskjeden ønsker å bruke flere digitale skjermer for å effektivisere markedsføringen. Mange sentre er i dag utstyrt med en TV skjerm som viser ulike bilder som er lagret lokalt, men dette egner seg ikke helt når de har behov å rulle ut relevant og variert informasjon 24/7.

– De nye skjermene lar oss styre hva som vises via ett og samme system, det er naturligvis enklere for senterlederne å forholde seg til og i tillegg sparer det oss for tid og kostnader.

Bruker farger, folie og sitater for å ufarliggjøre trening.

Budskapsmanualen til Actic er streng og skal følges i alle sentrene. Hver avdeling i senteret har sin egen fargekode og veggene blir malt i striper på de ulike sonene. Det samme gjelder plakatene og folien som benyttes. De ansatte bruker gensere med teksten “treningskompis”.

– Vårt motto er «Din treningskompis», og vi bruker slagord som “Det blir ikke lettere, du blir sterkere” og «sammen blir vi sterkere». Disse slagordene, eller andre sitater folieres gjerne på veggene ute i sentrene som et bidrag til å ufarliggjøre trening. Vi bruker alltid lyse og lette farger fremfor mørke og maskuline.