Skal du lage en logo til bedrift eller et foretak? Våre grafiske designere deler sine 5 beste tips til hvordan du utvikler en logo som er spennende, relevant og gjenkjennbar.

  1. Less is more
    Lag en logo som er enkel og tydelig, uten for mange detaljer. Husk at logoen i teorien skal kunne fungere på et stort banner, samtidig som den må være like tydelig når du skalerer den ned til visittkort-størrelse.
  2. Lag logoen din vektorbasert
    Vektoriserte logoer er laget av linjer og kurver og er helt uavhenging av oppløsning. Dette gjør at logoen vil være skalerbar til alle størrelser, uten at man trenger å bekymre seg for at logoen blir kornete. Vi anbefaler derfor Adobe Illustrator når du lager din logo.
  3. Logoen må fungere i én farge
    Du kan bruke mange farger i logoen din (men vi anbefaler så få som mulig), om den fungerer like godt i én farge. Fungerer den sort på hvitt og motsatt?
  4. Sørg for at uttrykket i logoen gjenspeiler bedriften
    Hva skal bedriften drive med? Er det et advokatfirma, burde logoen ha et seriøst og troverdig uttrykk. Eller lager du kanskje en logo til en forfriskende leskedrikk, kan den være mer gøy og leken. Men bruk for all del ikke Comic Sans…
  5. Vær smart å lek med fonter og uttrykk
    Du er ikke nødt til å bruke en skrifttype som allerede er installert på maskinen din. Det finnes haugevis av nettsider hvor du kan laste ned fonter gratis! Ikke vær redd for å eksprimentere med ulike fonter og se hvilke uttrykk som oppstår. Men ha i bakhodet: Ikke lag en logo som er trendy. Trender kommer like fort som de er ut igjen. Tenk at logoen skal vare i flere tiår fremover. Legg merke til FedEx-logoen. En ren og tidløs font som fungerer like godt nå, som for 30 år siden – og vil fungere minst 30 år til.