Logoen er noe av et første en potensiell kunde legger merke til, når de tar kontakt. Vi gir deg våre 9 beste tips til hvordan du kan lage en profesjonell logo! En logo bør være så informativ at mottakeren med en gang skjønner hva selskapet ditt driver med. Samtidig skal den kunne brukes på tvers av ulike flater; trykksaker, markedsmateriell, sosiale medier og på web. Som en av grunnsteinene i en markedsstrategi bruker man ofte svært mye penger på å utvikle et symbol som på alle måter reflekterer hjertet av bedriften. Sørg derfor for at du får igjen for hver eneste krone du investerer. Vi deler våre 9 beste tips til hva du må tenke på og hvordan du skal utvikle en profesjonell logo nedenfor.

1. Ha god kjennskap til merkevaren

Før du går i gang med å lage en logo eller en profil, så sørg for at du kjenner merkevaren svært godt. Ha målgruppen i bakhodet, for husk – du snakker til en spesiell gruppe mennesker. Gjør vurderinger på hvilken merkeidentitet merkevaren skal ha. Skal den være av den myke og koselige sorten, eller skal den kanskje være autoritær og «rett på sak»? Alle valg du gjør rundt logo-elementene gjør du på bakgrunn om informasjonen du sitter på om merkevaren.

Les merTrenger du hjelp med design? Da bør du snakke med en av disse

2. Vis hvem du er

Lag en logo som du mener representerer virksomheten din på den måten du ønsker. Farger, bilder og symboler som brukes i logoen din skal samsvare med bedriften du driver og produktene/tjenestene du leverer. Det er når en logo samsvarer med din bedrift, at den vil skape en merkeidentitet i det konkurrerende markedet.

3. Førsteinntrykket er avgjørende

Logoen er det som skal gi det varige inntrykket av bedriften. Ett blikk er alt som skal til, for å gi et varig inntrykk på de som blir eksponert for de. For å få utnyttet dette viktige førsteinntrykket, må du lage en logo som er unik. Dette betyr at du må basere den på et konsept slik at den skiller seg ut i mengden logoer.

4. Bruk farger på en gjennomtenkt måte

Farger kan spille en avgjørende rolle for førsteinntrykket til bedriften. Dette henger sammen med at ulike mennesker har ulike assosiasjoner til ulike farger. Rødt er f.eks en farge som ofte forbindes med kjærlighet, lidenskap, aggressivitet og energisk. Du har kanskje lagt merke til hvorfor sosiale medier som LinkedIn, Facebook og Twitter har blått i sine logoer? Blå er kanskje den fargen som er mest brukt innen markedsføring, og det er kanskje ikke så rart 😉 Den fremkaller hos de aller fleste en underbevisst følelse av intelligens, tillit og samvær.

Lyse og dristige farger er ofte brukt for å fange mottakerens oppmerksomhet. Vær bevisst på at fargen du velger står til identiteten til bedriften.

Les mer: isipisi tipser: dette betyr de ulike fargene

5. Tenk igjennom hvilken font du velger

Du er ikke nødt til å bruke en skrifttype som allerede er installert på maskinen din. Det finnes haugevis av nettsider hvor du kan laste ned fonter gratis! Ikke vær redd for å eksperimentere med ulike fonter og se hvilke uttrykk som oppstår. Men ha i bakhodet: Ikke lag en logo som er trendy. Trender kommer like fort som de er ut igjen. Tenk at logoen skal vare i flere tiår fremover.

6. Ønsker du en logo med navnet til bedriften eller et symbol?

Man skiller på to ulike logoer; logotype og logosymbol. En logotype inneholder navnet til selskapet, f.eks CocaCola, Bohus, Kid og Lindex. Et logosymbol er naturlig nok et symbol som representerer bedriften, f.eks swooshen i Nike-logoen, eplet i Apple og M i McDonalds. Det er fordeler og ulemper med begge deler. I den første varianten vil navnet til bedriften være eksponert hele tiden, du vil spare både tid og penger på en slik logo da du ikke trenger å forklare så mye hva logoen er. Dersom du i stedet velger et symbol vil du måtte bruke mer tid og ressurser på å forklare symbolet slik at mottaker oppfatter at dette er knyttet til din bedrift. Svært mange velger en kombinasjonslogo som består av både symbol og firmanavn. En slik logo vil på sikt kunne stå både som navn og symbol alene dersom det blir godt nok eksponert for mottaker.

7. Hold det enkelt

Dette er kanskje det rådet vi ønsker at du skal tenke mest over når du skal ha ny logo – hold det enkelt! Når vi snakker om en enkel logo innebærer det at det skal være bruk av et fåtall farger, en enkel font og få andre elementer. Den bør være designet på en slik måte at man ved første øyekast kan gjøre seg opp en mening om hva slags bedrift det er snakk om. Ved bruk av mange ulike farger, kompliserte former og mange symboler vil dette forvirre mottakeren. Ta logoen vår som eksempel, den er enkel i formen, inkluderer navnet vårt og man legger merke til den med en gang 😉

8. Lag den skalerbar

En annen viktig kvalitet på en perfekt logo er at den er lett skalerbar. Mest sannsynlig vil du bruke logoen din i mange ulike sammenhenger og på mange ulike medier, både trykte og digitale. Logoen bør være lett igjenkjennbar, både som bitteliten og på en diger plakat.  Hvis det er behov for å trykke en logo på en mindre overflate, som for eksempel en profileringsartikkel som en penn, må logodetaljene fremdeles være synlige.

Les merisipisi tipser: slik lager du enkle designfiler selv!

9. Den bør fungere i både sort/hvit og i farger

Velger du en knæsj logo så bør du samtidig forsikre deg om at den også fungerer like bra i sort og hvitt. Det er mange tilfeller hvor en logo ikke brukes i farger, f.eks på et spesielt design, klær, profileringsartikler eller sort/hvitt bilder.

Å designe logoer er jo et fag i seg selv – ønsker du moralsk støtte og veiledning står våre dyktige designere til disposisjon! Hiv over en mail til post@isipisi.no så starter vi med herligheten der ✉️💨