Digital markedsføring har aldri vært viktigere! Nær sagt alle bransjer kjenner på usikkerheten som har rådet de siste ukene. Svært mange av oss fikk et ganske så brutalt møte med virkeligheten den litt gråe torsdagen i starten av mars. Men det er når utfordringer som dette oppstår at man virkelig får kjenne på kroppen hvilken viktig betydning god markedsføring har.

Digital markedsføring har blitt vinn eller forsvinn

I en tid hvor det er så og si umulig å gå på restauranter eller delta på sosiale sammenkomster, faller mange av de tradisjonelle stedene å markedsføre på bort. Det er på tide (om du ikke allerede har gjort det) å ta innover seg at digital markedsføring har kommet for å bli.  Og er viktigere enn noen gang tidligere! Digital markedsføring handler i stor grad om sammensetningen av ulike digitale medier, men for noen kan det være smart å starte i det små. La oss gi deg noen tips til hvilke kanaler du bør fokusere på i starten:

  • Facebook er den kanalen det er enklest å nå folk. Litt avhengig av bransje selvfølgelig, men de aller fleste har en Facebook-konto i dag. Om det så bare er for å spionere litt på naboen 🙈
  • Nettside som er godt mobiltilpasset med enkle menyer og veier til informasjon er selvsagt for de fleste. Men viktige ting kan på ingen måte nevnes for ofte!
  • LinkedIn – har du et selskap med produkter som i hovedsak retter seg mot B2B. Da du vær på LinkedIn! Spør oss, så skal vi fortelle deg hvorfor 😉
  • SEO – sjekk at nettside, blogg etc er søkermotoroptimalisert slik at Google klarer å fange opp din bedrift og sette den på kartet organisk. Relevant og strukturert innhold gir deg en stjerne i boka hos Google ✨

Vær tro mot bedriftens verdier – og vis de!

En av problemstillingen vi har måtte hjelpe kundene våre med de siste ukene er at de svært gjerne ønsker å fortsette å markedsføre, men samtidig har de ikke lyst til å fremstå som kalde eller respektløse ovenfor den situasjonen landet og verden er i. I samtlige samtaler har vi sagt et det er viktig at dere gjør noe og at dere må være tro mot egne verdier. Er det samhold en av deres kjerneverdier? Ja, så vis at dere står sammen, både som bedrift og som en viktig samfunnsaktør! Er åpenhet en annen kjerneverdi? Ja, så vær åpne om hvilke utfordringer dere står i, og samtidig vis at dere fighter på videre! Det gjelder å finne alternative ruter, når veien man vanligvis benytter stenges.

Volvat Medisinske Senter er et strålende eksempel på hvordan man kan tilpasse til dagens situasjon. De ønsket å klappe for alle de som holder seg hjemme slik at de kan gå på jobb, for å jobbe for oss. Samtidig ønsket de å vise at de fremdeles står til tjeneste. Vi hjalp de med å lage en veileder til hvordan de selv kunne filme små klipp. Deretter klippet en av våre grafikere dette sammen til en 30 sekunders video. Denne videoen bruker de nå i sin digitale markedsføring, blant annet på Facebook. Se resultatet nedenfor:

 

Les merInnholdsproduksjon; tiden for å gire ned eller finne alternative veier?

Vær klar når stormen er over

Selv om vi nå står i en krevende situasjon og de fleste lever i en slags boble, så ha i bakhodet at man etterhvert sakte men sikkert bevege seg mot en normal hverdag igjen. Når man merker at markedet starter å våkne vil man tjene svært godt på å være selskapet som er best synlig.  Det kan være ditt produkt som folk flest ønsker seg så fort ting kommer tilbake til sitt vante tempo. Da gjelder det å være den som har gjort et varig inntrykk 😉 Dette er derfor det sterkeste argumentet mot å tone ned markedsføringen i slike situasjoner, men heller gjøre noen justeringer.

Sørg for å ha en langsiktig strategi med smarte mål!

Les mer: En isipisi kundereise; kreativt markedsbyrå med løsningsfokus!

I markedsføring og reklame er det noe som heter «synes du ikke, finnes du ikke». Aldri har vel dette vært mer sant enn i den digitale verden mange av oss lever i akkurat nå. Og aldri har digital markedsføring vært viktigere.