Markedsbyrå - Velg rett

For de fleste selskap er det å velge riktig markedsbyrå et stort skritt. Det finnes svært mange byråer i ulike størrelser og med ulik tilnærming til både digital og tradisjonell markedsføring. Felles for alle er at om de ikke hadde vært gode på sitt område så hadde de antageligvis ikke eksistert. For mange selskap kan det være vanskelig å ta en avgjørelse på hvilket byrå de skal gå for. En av grunnene til dette er nok fordi man er usikker på om det er en match. En annen grunn er at noen byråer har spesialisert seg inn mot enkelte bransjer. Mens andre fokuserer på f.eks målgrupper eller områder. I denne artikkelen skal vi gi deg noen gode råd slik at du vet hvilke spørsmål du skal stille et potensielt markedsbyrå. Slik at du forhåpentligvis finner frem til det byrået som passer ditt selskap best. 

Forventningsavklaring

Når du først har tenkt tanken på å benytte tjenestene til et markedsbyrå bør du sette deg noen mål for samarbeidet. Vi som sitter på andre siden er forsiktig med å love økt salg, flere potensielle kunder, bedre organisk rekkevidde eller økt merke-kjennskap. Det vi dog kan love er godt innhold, annonser, videoproduksjoner, optimalisering av nettsider etc. Men vi vil alltid være nøkterne med å love for gode resultater da dette påvirkes av et uendelig antall variabler. 

Les mer: Tips til miljøvennlige profileringsartikler

Det som er viktig for deg som potensielt byråkunde er at du får se hvilke resultater byrået har oppnådd tidligere. Ikke heng deg opp i om de ikke har kunder i samme bransje, tenk heller over hvilket potensiale de har. Sørg for at du ber de om å vise bredde i arbeidet i f.eks blogginnlegg, videoproduksjon, annonsering etc.

Innse at ikke alle byråer passer til alle firmaer

Som byrå er det viktig for oss at vi jobber med kunder som passer vår profil og som vi har en kjemi med. Det gjør at alle prosesser i arbeidet blir veldig mye lettere. God kommunikasjon og takhøyde for ideer er viktig. Husk at veldig mange byråer av ulik størrelse har friheten til å velge bort kunder også. På lik linje som du har lov til å takke nei til tilbudet. Dette er et viktig steg for å finne riktig markedsbyrå!

Markedsføringstjenester og hva hvert selskap har behov for av hjelp kan variere i stor grad. Noen trenger hjelp med alt fra design av trykksaker til store digitale og analoge kampanjer, mens andre trenger en ny nettside. Når vi jobber med våre kunder ønsker vi å kunne jobbe strategisk. Det vil si at vi i svært mange tilfeller ønsker å vurdere flere ulike aspekter av markedsføringen. Slik kan man sammenstille en solid strategi slik at markedsaktivitetene vi anbefaler støtter oppunder overordnede målene bedriften har. Det er ikke til å legge under en stol at hovedmålene ofte er å få økt salg. 

Hvilken kompetanse har du bruk for? 

Litt avhengig av hvor stor eller liten bedriften er så besitter man ulik grad av kompetanse innenfor markedsføring. Kanskje har selskapet god kontroll på markedsføring. Men mangler noe innsikt i digital markedsføring, eller kanskje har dere en solid stab på markedsplassen men mangler noe kunnskap innen SEO. Dette  er i stor grad med på å avgjøre hva slags selskap dere bør velge. 

For å spare mye tid når du starter å lete etter en egnet partner vil vi anbefale at du gjør en intern situasjonsanalyse av bedriften. Lag deg en egen liste over hvilken kompetanse dere har internt og hva dere trenger mer kompetanse på. På den måten vil det gjøre det litt enklere for deg å vite hva slags markedsbyrå du bør ta kontakt med. 

Les mer: Det er isipisi å velge et kreativt markedsbyrå

Hvordan velge riktig partner?  

Når du har kommet så langt som at du har tatt kontakt med de som kan være potensielle kandidater er det på tide å finne det perfekte byrået for deg. Nedenfor har vi samlet noen konkrete tips til hva du bør tenke på:

Vær skeptisk til de som lover gull og grønne skoger

Som tidligere nevnt er det umulig å garantere resultater når det gjelder potensielle kunder, plassering på Google etc. Vær derfor veldig skeptisk når byråer kan “garantere” deg vekst! Vær ihvertfall tøff nok til å stille spørsmål hvordan de kan garantere dette.

Våg å stille de kritiske spørsmålene

Vi som jobber i markedsbyrå kan innimellom bli litt revet med og bruke ord og uttrykk du ikke er så vant med. Vær derfor ikke redd for å stille spørsmål! Det er viktig for oss at du forstår hva vi prater om. På den måten kan vi gjøre en best mulig jobb sammen. Dersom byrået ikke kan svare på dine spørsmål bør du stille oppfølgingsspørsmål slik at du er sikker på at de forstår ditt selskap.

Referansesjekk

De aller fleste arbeidsgivere sjekker referanser. Det bør også du gjøre når du skal velge et riktig markedsbyrå. Spør gjerne om de har en referansekunde de kan henvise deg til om du tenker at det vil lette avgjørelsen. 

Vi i isipisi jobber med både store og små bedrifter. Vi tar gjerne en prat med deg om du skulle være på jakt etter en god partner for markedsføring. Send oss en mail på post@isipisi.no eller ta kontakt med vår markedsstrateg Merete på merete@isipisi.no så hjelper vi deg på veien med å finne riktig markedsbyrå – for det skal være isipisi 😁

Forrige
Forrige

Aktiviteter på messe

Neste
Neste

Tenk miljø – også ved valg av profileringsartikler