Dette er bildestørrelsene som gjelder i sosiale medier

Bildestørrelser i sosiale medier kan være vanskelig, og bruker du feil størrelse kan du ende opp med et helt annet utrykk enn du i utgangspunktet ønsket. Vi har satt sammen en liten guide på hvilke størrelser som gjelder for Facebook, Instagram, LinkedIn og Snapchat 🤓

Facebook


Innlegg liggende: 1200 x 628 px (16:9)
Innlegg stående: 1080 x 1350 px
Stories: 1080 x 1920 px (9:16)
Toppbilde (coverbilde): 1920 x 1005 px (1,91:1)
Profilbilde (logobilde): 400 x 400 px (1:1)
Grafikk til arrangementer (coverbilde event): 1920 x 1005 px

Les mer: Slik bruker du instagram for bedriften

LinkedIn


Vanlig innlegg: 900 x 600 px
Vanlig innlegg liggende: 1200 x 627 px
Firma toppbilde: 1584 x 396 px
Personlig toppbilde: 1584 x 396 px
Logobilde: 268 x 268 px
Profilbilde: 400 x 400 px
Karusell: 1080 x 1080 px (2 til 10 bilder)

Instagram


Stående innlegg: 1080 x 1350 px
Liggende innlegg: 1080 x 566 px
Kvadratisk innlegg: 1080 x 1080 px
Stories: 1080 x 1920 px
Profilbilde (logobilde): 110 x 110 px

Kilder: Facebook, LinkedIn og Instagram

Hvorfor er riktig bildestørrelse viktig?

Riktig bildestørrelse i sosiale medier er viktig fordi det ofte er det første inntrykket besøkende får av siden din. De aller fleste større bedrifter har sider og profiler i ulike sosiale medier så det er viktig at hver enkel kanal er optimal og ikke minst at det er en rød tråd gjennom alle kanalene.

Ved å bruke feil størrelse risikerer du at bildene dine ikke blir optimale, de kan bli for små, for store, kornete, croppet på feil måte og ikke minst feil plassering av logo og annen viktig informasjon.

Trenger du hjelp med digital markedsføring, bildestørrelser i sosiale medier eller strategi? Ta kontakt så hjelper vi deg 👉 post@isipisi.no.