Kategorier
digital markedsføring

De viktigste SEO trendene akkurat nå.

For å tilrettelegge for at en nettside rangerer høyere i en søkemotor snakker vi om SEO, eller søkemotoroptimalisering. Her kommer våre 5 beste tips for å holde tritt med trendene innen SEO:

1. Fokuser på tekst og søkeord – ikke bilder

De av oss som jobber med Google vet at hovedfokuset bør ligge på teksten. Det kan i mange tilfeller være smart å gjøre en søkeordsanalyser før du gå i gang å lage innhold/artikler. Google Suggest kan hjelpe deg med å se hvilke ord som kommer opp flest ganger. Skal du f.eks selge shorts til trening, men du får vite gjennom Google Suggest at de fleste søker på treningsshorts kan det være lurt å bruke det som søkeord i tillegg.

2. Hold brukeren i fokus med riktige titler, overskrifter, bildetekster og metabeskrivelser

Ha brukeren i fokus når du skriver tekster, og sørg for at relevant informasjon kommer først. Slik hjelper du leseren med å holde fokus gjennom hele teksten og sjansen for at leseren får med seg hele budskapet ditt øker.

Sidekvalitet blir et stadig viktigere rangeringskriterie hos Google (og mange andre søkemotorer) og det er derfor viktig å ha fokus på bruk av blant annet titler. Når vi (og Google) analyserer nettsiden din ser vi etter hvordan informasjonen er strukturert. Når vi leter etter informasjon ønsker vi gjerne å finne informasjonen vi trenger raskt og enkelt. Sørge for at alt innhold starter med en tittel, at tittelen samsvarer med nettadressen og at tittelen inneholder ordet du ønsker å bli rangert på. For at innholdet på nettsiden skal oppfattes som relevant og med god kvalitet bør det brukes flere støtteord i samme kategori som søkeordet. Dette er fordi at overskriftene på siden din kan påvirke søkemotorens resultatliste fordi det beskriver innholdet på siden.

Les merNettsideopplevelsen er viktigere enn noen gang!

Du har kanskje lagt merke til at når du Googler så kommer det opp en tittel og en tekst under tittelen. Teksten under tittelen kalles en metatittel og denne har du i stor grad mulighet til å være med å påvirke. Denne teksten skal fange leserens oppmerksomhet, så den bør være direkte, kort og konsis. Ut i fra denne informasjonen vil brukeren avgjøre om din oppføring er relevant eller ikke.

Bildetekster er kanskje det vi ser blir oftest glemt eller der man slurver mest. Dersom man ikke har god nok merking vil dette kunne påvirke SEO og også forhindre at man ikke blir synlig i bildesøk på Google. Det er også retningslinjer for beskrivelse av blant annet bilder på grunn av universell utforming for svaksynte og blinde.

3. Sett deg inn i Google Analytics, Search Console og Keyword Planner

Google Analytics, Search Console og Keyword planner er alle tre nyttige verktøy. Disse kan du kan bruke for å blant annet måle kvalitet, om det er noen feil på nettsiden, brukerens tidsbruk og flyt på nettsiden din.

Google Analytics er i utgangspunktet et analyseverktøy og påvirker derfor ikke rangeringen din direkte. Verktøyet kan gi deg en viktig pekepinn på hvor relevant eller verdifult innholdet du har lageter for brukeren. Man kan f.eks legge inn målinger på ulike CTAer for å se om brukeren går videre. Dersom man ser at brukeren ikke benytter CTAer kan man gjøre ulike analyser av hvorfor dette ikke blir gjort.

Seach Console overvåker nettsiden din og gir deg tilbakemelding dersom det skulle være noe feil på sien. Den har også en velfungerende søkeords-oversikt som gir tilbakemelding på hvilke søkeord som blir oftest brukt.

Keyword planner er en funksjon i Google Analytics som gir deg informasjon om blant annet søkevolum og frekvens på ulike ord.

4. Tenk igjennom valg av domene

Dette med valg av domener er kanskje det nettsideeiere tenker minst over fordi de fleste velger firmanavn som nettstedsadresse. Det de færreste vet er at Google nesten utelukkende vil prioritere lokale domener. En norsk bedrift bør ha firmanavn.no for å ha størst mulighet for å bli synlig på ulike søkemotorer i Norge.

5. Sikkerhetssertifikat er alfa og omega

Sørg for at nettsiden din er SSL-sertifisert. Det viser nemlig brukeren av nettsiden din at siden de skal besøke er trygg. I nettleseren ser man at en nettside er sikker ved at det er et lite hengelås symbol før adressen og at det står https://. I forbindelse med SEO er det ekstra viktig at siden din er sikker da det vil gjøre at nettsiden rangerer høyere sammenlignet med en side uten SSL-sertifikat.