Kategorier
digital markedsføring

Slik bruker du emojies i B2B kommunikasjon🤓

Det korte svaret er: Selvfølgelig kan du bruke emojies i B2B kommunikasjon i digitale kanaler! 🤩

Men det litt lengre og kjedeligere svaret er: Selvfølgelig kan du det, men husk på hvem du snakker til, hva budskapet ditt er og ikke minst hva målet med å bruke de små symbolene er.  

Siden emojies gjorde sitt inntog sakte, men sikkert, i 2010 har de små symbolene blitt en stor del av vår kommunikasjon. Det startet med gule figurer med enkle ansiktsuttrykk som smil, le, gråte, gjespe og himle med øynene. Deretter har det bare utviklet seg, og nå er det nesten ingen grenser for hva slags emojies det er mulig å få tak i.   

Emojies som et strategisk valg i digital kommunikasjon 

Du følger oss kanskje på Facebook, Instagram og LinkedIn? Har du kanskje lagt merke til at vi, som en av få norske aktører, benytter emojies konsekvent i vår kommunikasjon? Grunnen til dette er så enkel som at vi mener at emojies er en super måte å understreke et poeng. Det gir mer liv til kommunikasjonen, skape blikkfang, og ikke minst er bruken av emojies en stor del av vår identitet.  

Vi ønsker at du som leser skal kjenne oss igjen i postene vi legger ut. Men kanskje det viktigste argumentet er at emojies har en svært viktig rolle også i dagliglivet til folk flest. Det har blitt en kommunikasjonsform som folk flest kjenner seg igjen i. Man sier jo at et bilde sier mer enn 1000 ord, men hvor mange ord kan du bytte ut med en 😂 når du ønsker å kommunisere at noe er hysterisk morsomt?! 

💡 Visste du forresten at 😂 ble kåret til årets ord i USA i 2015, av Oxford Dictionaries? Det sier noe om hvilken betydning emojies har fått for oss som privatpersoner. 

Les mer: isipisi tipser: slik bruker du instagram for bedriften

Emojies i digital B2B kommunikasjon 

Svært mange vil nok være uenige med oss når vi sier at emojies er med på å berike det kommunikative språket vårt. Og noen vil nok også argumentere med at vi ved å bruke emojies så fordummer vi språket og dermed også ødelegger det. Noen vil tilogmed kalle oss useriøse! Det er vel ingen hemmelighet at vi er helt uenige i det.

Vi mener det er vår oppgave som markedsførere å finne elementer som gjør at vi bryter igjennom støy og konkurrerende kommunikasjon. Så hvorfor ikke bruke elementer som de aller fleste allikevel bruker når de kommuniserer med hverandre? 😉 Uansett om vi kommuniserer B2C eller B2B så kommuniserer vi jo med mennesker. 

Allikevel er ikke emojies like naturlig for alle å bruke, verken som mottaker eller avsender. I disse tilfellene anbefaler vi at du er ytterst forsiktig med bruk av det. Det kan fort føles veldig påtatt og uekte dersom du plutselig begynner å bruke de små figurene sånn helt ut av det blå. 

Forstå målgruppen din 

Før du begynner med bruk av emojies i b2b kommunikasjon er det svært viktig at du forstår målgruppen din fullt ut. Dersom du ikke gjør det kan du risikere å gjøre mer skade for merkevaren din, enn nytte. Gjør litt research i målgruppen din og finn ut hvilke emojies de bruker mest. Tilpass kommunikasjonen din etter funnene dine. Skal du kommunisere mot en målgruppe som består av menn 45+ vil kanskje en 💪 være mer passende enn 💕 eller 🌸. Uavhengig av alder er det faktisk bevist at emojies trigger det nonverbale følelsesregisteret i hjernen. Så her er alder i målgruppen faktisk ingen hindring.

Om du aldri har brukt emojies tidligere vil vi anbefale at du prøver på et lite utvalg først, f.eks målrettet annonsering mot en liten del av målgruppen din eller et lite knippe mottakere av nyhetsbrev. På den måten kan du få en liten følelse av hvordan bruk av emojies blir tatt imot.  

Det kan også være nyttig å se hvordan konkurrentene deres kommuniserer mot målgruppen. Legg merke til engasjement i deres sosiale kanaler for å få en pekepinn på hvordan det blir oppfattet blant målgruppen og ikke minst få en liten pekepinn på rekkevidde.   

Les mer: Slik lager du en strategi som fungerer for sosiale medier

Drop emojies når det ikke er relevant! 

Kanskje det beste tipset vi har: unngå for all del at innlegget du poster for bedriften ligner noe du ville sendt i en snapchat til vennegjengen med overdrevent mange emojies😅. Bruk de gjerne for å øke engasjement ved å be de kommentere med spesifikke emojies. På den måten får du både oppmerksomhet og engasjement! Vårt nest beste tips er å være sparsom med bruken. Gjøre en vurdering hver gang du skal velge en emoji, hvorvidt den er relevant til temaet eller ikke. Emojies er perfekt for å fremheve viktige punkter, vise glimt i øyet eller understreke viktige poenger.  

Ta gjerne kontakt med Merete dersom du trenger hjelp med kommunikasjon i digitale medier, både med og uten emojies 😄