Kategorier
design isipisi tipser

isipisi tipser: dette betyr de ulike fargene

En farge er ikke bare en farge. For å få best slagkraft når du skal presentere ditt budskap, handler det om å forstå bruken av, og hvordan vi blir påvirket av farger. I det du mestrer dette, vil du kunne bruke dette til din fordel. Vi skal gi deg noen eksempler på de mest vanlige fargene, hva de ulike fargene betyr og følelser de som oftest blir assosiert med. Og kanskje noen fun facts oppå det hele 😉 🎨

ulike fargene
BLÅ 

Blå er den mest foretrukne fargen til bedriftsprofiler i verden. Blå i ulike toner har ofte en veldig ro over seg og kan raskt gi følelsen av sympati, harmoni, tillit og tro. Har du tenkt over at det sjeldent brukes blått i reklamer om mat? Det er fordi man har funnet ut igjennom flere studier at blått faktisk hemmer folks appetitt. I tillegg er det også denne fargen som er oppfattet som den kaldeste fargen vi har. Bedrifter som benytter seg av fargen blå er Facebook, Twitter, Inter, Skype, LinkedIn  og Ford. Hva har disse til felles? Vi har en følelse av at de har kontroll, er ansvarsfulle og troverdige. Det finnes hele 111 unike nyanser av fargen blå.

Funfact: visste du at mygg blir dobbelt så tiltrukket av fargen blå enn av hvilken som helst annen farge?

RØD

Rød er i tillegg til blå, en av de ulike fargene innen markedsføring og reklame som blir mest brukt. Denne fargen, som ofte er omtalt som kjærlighetens farge, kan også gi en følelse av makt, hastverk og fare. I markedsføring bruker man gjerne rødt for å stimulere appetitt og oppmuntre til impulsive kjøp. Husk også settingen ved bruk av farger. Skal du for eksempel lage en logo bestående av en dråpe for et badeland, så passer det seg kanskje ikke med fargen rød, da det kan se ut som blod og ikke vann. Bedrifter som er kjent for bruken av fargen rød er Coca Cola, Levis, Canon og Red Bull.  Etter min mening er fellesnevneren mellom disse fire bedriften makt. Coca Cola har store deler av markedet selv. De har tross alt klart å farge julenissen rød. Levis er vel det eneste jeans merket jeg egentlig kommer på, uten å tenke generelle jeans. For meg er det Levis og alle andre jeans merker. Canon er ofte foretrukket over Nikon og Redbull over Monster.

Funfact: visste du at okser blir ikke mer aggressive av fargen rød, da de er fargeblinde?

GRØNN

Fargen grønn forbundet med blant annet natur, helse, ro, økonomi, miljø og fertilitet. Det er også mer enn 100 forskjellige nyanser av grønn, der de i midten er humørforsterkere. Faktisk er denne fargen veldig hjelpsom for mennesker som lider av depresjon. Grønn kan være både varm og kald i fargen. Grønn kan også symbolisere kvalme, løgn og misunnelse, så husk å vær bevisst på fargebruk. Noen bedrifter som benytter seg av fargen grønn er Animal Planet, Star Bucks, XBOX og Lacoste.

Funfact: visste du at grønn er en farge som hjelper oss til å slappe av? Det er ikke tilfeldig at operasjonsstuer og kirurger som oftest er kledd i grønt.

Les merTrenger du hjelp med design? Da bør du snakke med en av disse

SORT

Svart er den av de ulike fargene som oftest forbindes med eleganse, luksus, kunnskap, mysterier, beskyttelse og makt. Det frembringer sterke følelser og er en farge som viser autoritet. I verden av mote er den stilfull og sofistikert. På andre siden symboliserer den også slutten av noe; som død og tap. Apple, Nike, Chanel, Douglas og SONY benytter alle seg av fargen sort i sine logoer. Ser du assosiasjonene til betydningene av fargen?

Funfact: visste du at det finnes 50 nyanser av fargen sort og at i fysikkens verden absorberer svart 100% av lys og reflekterer ikke noe fra spekteret? Derfor, gjennom historien, har svart vært forbundet med fare og ondskap.

HVIT

I psykologien bak farger symboliserer hvit uskyldighet og renhet. Det representerer begynnelser, viljen til å starte noe nytt og perfeksjon. Hvit bringer åpenhet og ærlighet til et sted, samtidig som det bringer følelsen av fred, helbredelse og ro. Den er forbundet med perfeksjon. Det er 67 nyanser av hvit. Så hvis du vil følge dagens motetrender, så vit det at en hvit krage symboliserer status.

Funfact: visste du at i filmer bruker man ofte hvite klær eller hår til de snille, mens de kriminelle ofte blir kledd i sort? Spoiler alert! Om du har sett filmen Reservoir Dogs, vet du kanskje hva som skjer på slutten. Tanken bak de sorte dressene deres spekuleres i at de går i sin egen begravelse. 

LILLA

Mange merker bruker det til å representere kreativitet, fantasi og visdom. I markedsføring bruker skjønnhet og anti-aldringsprodukter ofte lilla da det symboliserer femininitet, rikdom og kraftfullhet. Den virker beroligende, men det finnes 41 nyanser av lilla og brukes den for mye, kan det føre til ambivalens. Eksperter råder mot å male et helt rom i denne fargen. Lilla symboliserer makt, men også tvetydighet.

Funfact: visste du at gulroten opprinnelig var lilla, men nå er oransje?

Les merisipisi tipser: 9 tips til en profesjonell logo!

ORANSJE

I markedsføring er dette forbundet med entusiastisk shopping og det reflekterer følelser og varme. Det er favoritten i verden av reklame fordi det oppmuntrer til kjøp. Det er forbundet med vennlighet, glede og spontanitet. Oransje utlyser ikke bare positive følelser, men det genererer også uro og hvis det er en intens farge som er brukt, kan det være forbundet med aggresjon. Komplimentærfargen (fargen den harmonerer best sammen med) er blå.

Funfact: visste du at The Golden Gate Bridge er dekket av en farge som kalles for «internasjonal oransje»? Dette er for at luftfartsindustrien skal kunne synliggjøre objekter likt over hele verden.

ROSA

Rosa symboliserer sjarme, høflighet og langsiktig. I markedsføring rettes ofte fargen myk rosa mot et feminint publikum, og som med andre farger kommer fargen rosa i flere forskjellige nyanser. Sterk rosa, lik fargen vi i isipisi bruker, symboliserer energi, ungdommelighet, moro og engasjement.

Funfact: visste du at produkter som har fargen rosa, oftest er dyrere enn de i andre farger? Skal du kjøpe for eksempel en barberhøvel og den finnes i to forskjellige farger, er som oftest den rosa dyrere enn alternativet. Dette kalles for rosa-skatt.

GUL

Skal du fange oppmerksomheten til noen, er det fargen gul du skal velge. Denne fargen er den som oftest er brukt for å trekke oppmerksomheten mot tilbud, som f.eks på plakater eller til butikkhyller. Gul representerer optimisme og positivitet. Du synes kanskje ikke du ser så mye gult ellers i markedsføring? Det kan nok stemme, og det er fordi det i lengden kan være vanskelig å fokusere på. For mye gult kan gjøre folk kritiske. Valget av fargen gul hos OsloMet har blitt omdiskutert i både VG og fagbladet Kroghn. Les her: – Gult kan minne om smittefare

Funfact: visste du at gul er den eneste av de ulike fargene som reagerer negativt om du blander den med sort? Prøv å se selv, om du syns fargen blir innbydende 😉

Vi håper du når har blitt litt klokere og har litt større forståelse av hva de ulike fargene symboliserer. Våre dyktige designere hjelper deg gjerne med å velge riktig farge for din bedrift! (Eye)Drop(per tool) en mail til post@isipisi.no så ser vi om vi får satt litt farge på hverdagen.