Kategorier
digital markedsføring

Nettsideopplevelse er viktigere enn noen gang!

For oss som er over gjennomsnittlig opptatt av Google-rangering er det interessant å se hvilke endringer Google gjør fra tid til tid, denne gangen er det nettsideopplevelse som står for tur. Den offisielle Google-bloggen; Google Webmasters, gikk for ikke lenge siden ute å annonserte at de vil endre måten Google rangerer nettsider på. For svært mange vil dette kunne by på noen utfordring, og ikke minst – det vil ramme absolutt alle som har en nettside.

De nye rangeringskriteriene vil i større grad ta hensyn til hvilke opplevelser brukeren får. Hovedfokuset vil ligge på hvilke muligheter brukeren har for å engasjere seg og utføre handlinger på nettsiden. Samtidig vil dårlig informasjonsflyt og informasjon som er vanskelig å finne gjøre at rangeringen blir dårligere. Desto bedre sidekvalitet du klarer å tilby de besøkende, desto høyere rangering får du hos Google.

Blant de kriteriene som til nå har vært de viktigste finner vi blant annet nedlastningshastighet og mobiltilpassing, sidehastighet og interaktivitet. I tillegg vil mobilvennlighet, sikker surfing, HTTPS-sikkerhet og påtrengende annonser være med på å rangere det helhetlige bilde av sideopplevelsen.

Les merMøt prosjektlederne som holder i alle trådene!

Google prioriter høy kvalitet

Selv om ikke alle elementer av sideopplevelsene treffer i toppsiktet vil de allikevel prioritere de sidene med høyest kvalitet på innholdet. Dette er fordi at søkemotoren ser det som viktigere at brukeren får godt og relevant innhold. Og at dette er viktigere enn for eksempel at siden laster raskt nok eller er godt nok tilpasset mobil. I de tilfeller hvor flere sider har like høy kvalitet på innholdet vil sideopplevelsen være avgjørende for synlighet i søkeresultatene.

Google vil varsle om at endringene trer i kraft ca 6 måneder i forveien, men det kan være smart å allerede nå starte med å tilpasse sidene. For du vet hva de sier; det er bedre å være føre var, enn etter snar 😉