Slik bruker du bilder i markedsføring

Har du noen gang sett en annonse, artikkel eller et innlegg hvor du stusser på valgte bilde? Vel, da er du ikke alene. Det er utrolig mange som praktiserer “feil bruk” av bilder i markedsføring når de skal kommunisere for å tiltrekke seg oppmerksomhet.  

Dersom du bruker bilder riktig vil du erfare at budskapet ditt blir enklere å oppfatte. Du vil få mer oppmerksomhet, og ikke minst øker det sjansene dine for å dukke opp i organiske søk! Så her er det ingen grunn til å ikke sette seg inn i riktig billedbruk. Vi skal i denne artikkelen gi deg noen tips du kan ta med deg neste gang skal velge bilder 😊  

Bilder er bedre enn tekst for å tiltrekke oppmerksomhet 

Gjennom flere studier er det bevist at vi vier ca 65% mer oppmerksomhet til det visuelle enn vi gjør til tekst. En person som hører info vil huske ca 10% etter tre dager, mens en person som ser samme budskapet vil huske ca 65%. Du kan lese mer om dette her: Content Marketing Institute. Konkurransen blant de som ønsker oppmerksomhet til sitt budskap er enormt stor, og med så mange forskjellig inntrykk vi blir bombardert med i løpet av en dag så er det desto viktigere at vi ikke drukner og blir borte i alt.  

Les mer: En superrask innføring i digital markedsføring!

Er målet med markedsføringen å illustrere eller å informere?  

Når vi skal velge bilder har vi i utgangspunktet velge mellom to ulike retninger. Vi kan velge stockphotos (hvor sannsynligheten for at bildet allerede er hyppig brukt er høy), eller vi kan ta egne bilder. Av erfaring vet vi at vi får mye høyere engasjement på innleggene og annonsene våre om vi bruker originale. Vi erfarer også at det er vanskelig å finne stockphotos som illustrerer eller informerer om akkurat det temaet vi ønsker å fremheve. Dermed er det er mye enklere når vi kan ta bildet selv.  

Husk å tilpasse bildebruk til bransje. Et regnskapsfirma bør ikke bruke samme bildemateriell som f.eks en skobutikk. Et regnskapsfirma vil sannsynligvis få mer engasjement om de bruker enkel infografikk en fargerike illustrasjoner.  

Støtter billedbruken tematikken du snakker om?  

Det finnes så utrolig mange fine bilder der ute som man faktisk får lov til å bruke i kommersiell sammenheng uten akkreditering. Husk bare å sikre deg at du faktisk får lov, ellers kan du risikere å betale dyrt senere. Svært mange av oss har klikket oss inn på saker hvor illustrasjonen eller bildet har talt til oss. Så viser det seg at bildet du gav oppmerksomhet og engasjerte deg i har null sammenheng med innholdet du blir presentert! Det er jammen meg frustrerende det….  

Som alltid – tenk på publikummet ditt!  

Sørg for at du har kontroll på hvem som ser innholdet du lager, uavhengig av hvilke plattformer du bruker. Det vil være avgjørende at du vet hvem du snakker til. Ulike målgrupper reagerer på ulike visuelle virkemidler. Noen vil f.eks engasjere seg mer i ett innlegg med video enn med kun tekst og bilde. Hva som fenger er selvfølgelig individuelt, men det er viktig at du analyserer målgruppen og finner ut hva som fungerer best.  

Nesten like viktig som hvem publikummet ditt er, er hva som engasjerer de. Finn deg noen gode representanter for målgruppen din. Analysere hva de deler og hvilke ordlyder de har i sin kommunikasjon. Sannsynligheten for at de vil reagere positivt til ditt budskap dersom du tilpasser med både innhold og visuelle likheter er mye større!  

Trenger du hjelp med å sikre god sammenheng mellom tekst å bilder i markedsføring, eventuelt å få tatt egne bilder? Ta kontakt med oss så setter vi deg i kontakt med vår dyktige grafiske designere og fotograf.