Kategorier
digital markedsføring

Slik lager du en strategi som fungerer for sosiale medier

Både små og mellomstore bedrifter kan ha utfordringer knyttet til dette med struktur og kreativitet i sosiale medier og grunnen til dette er en mangel på strategi i sosiale medier. Med dette mener jeg at, i tillegg til alt annet man skal gjøre i løpet av en uke, det kan by på mye frustrasjon og ekstra stress om man kommer på etterskudd i planleggingen og begynner å publisere ad-hoc.

Legg en god strategi

Uten å vite hvor man ønsker å være er det nær sagt umulig å lage noen god plan som fungerer. For sosiale medier kan det være smart å legge opp en strategi som heter POST-metoden. Selv om denne metoden er fra 2007 er prinsippene så gode at de kommer til å gjelde for svært mange år fremover. POST står for:

  • People – hvem er målgruppen din?
  • Objective – hva er målet ditt?
  • Strategy – hvordan skal du endre forholdet til målgruppen?
  • Technology – hvilken teknologi/plattform skal du bruke?
1 .Målgruppen

Bruk tid på å finne ut hvem du vil kommunisere og dele budskapet ditt med. Et gammelt triks innen markedsføring er å lage seg såkalte «personas». Dette er en beskrivelse av hvem den typiske kunden er. Om du bruker litt tid på dette kan du blant annet få innsikt om utfordringer, hva de trenger av informasjon og hvordan du kan posisjonere ditt budskap. Når du har kartlagt dette kan du velge den kanalen som passer målgruppen din best.

2. Målsettingen

For å vite om vi drar båten i riktig retning må vi sette oss noen mål. Vi anbefaler at du jobber etter SMARTE mål-metoden som betyr å sette mål som er spesifikke, målbare, attraktive, realistiske, tidsbestemte og evaluering av mål.

Les mer: En superrask innføring i digital markedsføring!

3. Strategien

Sosiale medier er ikke en strategi i seg selv, det er et medium i en digital markedsstrategi. Bruk god tid på å sette deg inn i hva som er forskjell på de ulike plattformene og hvem som bruker den. Det er viktig at du varierer budskapet ut fra hvilken kanal du mener passer best til din målgruppe.

4. Teknologien

Dersom du gjør forarbeidet i de tre foregående punktene godt vil du enkelt finne ut hvilken plattform du skal velge. Vesentlig i POST-modellen er at du velger plattform til slutt i prosessen, og ikke først som veldig mange gjør.

Fagfeltet digital markedsføring endrer seg nesten fra måned til måned og det er derfor viktig at man noen ganger tar et skritt tilbake å ser på hva som faktisk fungerer. Vær kreativ og lek deg med ulike uttrykk og kombinasjoner av budskap, bruk tid på å bli kjent med nye kanaler for å se om det kan være noe for dere.

Om du ønsker hjelp til den digitale strategien, ta kontakt med oss så kan vi sammen legge noen langsiktige mål som passer med deres overordnede markedsmål 👉 post@isipisi.no