For Holdbar og umami-messen

Fikk du med deg standene vi bygde på Umami 2023?

Brief

«Vi skal delta på en av Norges største messer og trenger en komplett stand.»

Digital Etikett

Digital Etikett holder til på vestlandet og produserer etiketter for både små og store aktører. I deres profil og kommunikasjon er de lekne, opptatt av det særnorske og viser stolthet i det nære og lokale. Med standens formål så ønsket Digital Etikett å treffe folk og potensielle kunder, vise frem sine reklamefilmer og sin portefølje (etiketter).

Konsept

Til Holdbar 2023 som er en del av Umami 2023 fikk vi utfordringen med å tenke kreativt og gjenbruk. I samarbeid med kunden kom vi frem til å lage en hytte, som skulle ha et gammelt preg og prydes i gamle ting. Ja, nærmest noe du kan finne på et folkemuseum. Rollups? Messevegger? Nei takk, ikke her.

Den gamle hytta – som vant årets stand

Standen på 4 x 3 meter innredet vi med laftet panel, med et møne og bjelker i taket. Og med god hjelp fra Finn.no fikk vi tak i mange gamle ting: blant annet et vindu, lamper, en kommode og noen bilderammer. Til bilderammene tok vi en håndfull kundesitater, designet de til å se gamle ut og puttet de opp på veggen. Videre så rammet vi inn en 55” skjerm i profilerte lister, sprayet i gull og hengte på veggen hvor et knippe filmer gikk i loop. Vi bygde også hyller rundt et kjøleskap hvor en mengde produkter med etiketter fikk ta plass. Selve kjøleskapet var fylt med lokalprodusert saft på glassflasker, hvor besøkende fikk forsyne seg, med en betingelse om å sette på en en valgfri etikett fra etikettrullen. Kul icebreaker?

Vant gjev pris

På tampen av messen så ble Digital Etikett tildelt den gjeve prisen «Årets stand» på Holdbar 2023 🥳 Megakult! Og ikke nok med det, så var de så fornøyde at de ville ta med seg hele standen som den sto, for å stille den ut i fabrikken på vestlandet. Og det fikset vi jo 😉

Casy og EcoEmballasje

Casy driver med mat-distribusjonssystemer, pakkemaskiner og emballasje til norsk industri og storkjøkken. I EcoEmballasje (som drives av Casy), jobber de med miljøvennlig matemballasje, med formål om å dekke hele sortimentet. På Umami-messen, så ønsket de å vise frem begge selskapene på samme stand. Eco er superlekne i sin kommunsikasjon, mens Casy var ferskt ute med ny og moderne profil. En utfordring eller lett match?

Les mer: ZERoh! Sæft Taste Lab

Konsept

Allerede fra start var vi bevisste på å unngå plast. Dermed var rammene på en måte satt med tanke på materialbruk. Kan vi lage et design med kun bruk av treverk og papp? Denne standen skilte seg ekstra ut på Umami 2023 grunnet sitt originale materialvalg.

Standen av pappesker

På 7 x 3 meter og med tanke på standens plassering, ønsket vi å lage en åpen løsning med god eksponering i høyden. Og med hodet innstilt på miljø, hadde vi lyst til å tenke annerledes og slo sammen to tanker: emballasje og gjenvinning. Dermed kom løsningen om å stable pappesker oppå hverandre som grunnlag for bakvegger.

På kortveggen av standen fikk EcoEmballasje ta plass. Her lagde vi et hyllesystem i 2 tom 2 og hylleplater i papp, hvor det var plass til å utstille mange produkter.

Casy fikk litt mer boltreplass på langveggen, med tanke på at det skulle være plass til å utstille pakkemaskiner. Her og lagde vi et rammeverk i 2 tom 2, eller en nisje, for maskinene. I tillegg lagde vi en løsning for en 55” skjerm, slik at den tilsynelatende hengte rett på veggen av pappesker. Innholdet på skjermen stod vi også for.

Som en løsning for lounge og oppbevaring, designet vi en custom kjøkkenøy. En bardisk med skap-oppbevaring ikledd plater av treverk med en nisje over, og tilhørende barkrakker.

Electrolux Professional

En godt etablert leverandør av storkjøkken av høy kvalitet og med fokus på bærekraft. I samarbeid med EHS AS, fikk vi en forespørsel om å lage en Italiensk piazza (torg).

Konsept

Konseptet til Electrolux Professional sin stand på Umami 2023 var allerede satt, så vår jobbe dreide seg om selve utformingen av standen. En stand som er innbydende, åpen, hvor folk kan komme å sette seg ned for å prate og nyte en matbit, som man gjerne gjør på en piazza. Samtidig var formålet å vise frem produkter og løsninger innenfor storkjøkken.

Det Italienske torget med bærekraft i fokus

Standens plassering og størrelse på 10 x 11 meter, var et godt egnet utgangspunkt. Med åpne «gater» rundt hele standen dannet det et godt grunnlag for å lage et møtepunkt, som et torg er. I samarbeid med kunden og EHS, ble vi enige om å lage 4 hjørne-vegger, som danner konturene av standen. I mellom hjørnene var det åpent, slik at folk kan trekke inn. Helt i tråd med Electrolux Professional sitt fokus på bærekraft, brukte vi eik til å kle inn veggene. Veggene var også en viktig flate for eksponering av varemerket, så her felte vi inn lysrammer med bilder og satte på utfreste logoer og slogans. Innsiden av veggene brukte vi til å utstille produkter.

Fokus på detaljer

For å dra inn et element av noe grønt, som det ofte er på et torg, tegnet vi noen av veggene til å være plantekasser. Og over plantekassene designet vi en løsning for reklameflater, som også fungerte som skjerming av innsyn.

To av hjørnene fungerte som kjøkken, så her kledde vi inn med hvite fliser for å skape den riktige følelsen. Vi designet også to disker i malt treverk, med tak som bugnet av grønne planter.

Barløsning

I midten av torget, konstruerte vi en rund bar ikledd eikespiler. Baren tegnet vi til å ha to overflate-nivåer, slik at den ytre, høyere flaten fungerte som en vegg for den indre overflaten, som fungerte som arbeidsflate. Baren hadde også en nedfelt vask med innlagt vann og integrerte kjøleskap. Utførelsen og plasseringen av baren gjorde at området ble en naturlig møteplass for svært mange mennesker på Umami 2023.

Spiler i tak

Fra taket hang vi opp to store takheng. En rund øverst og en firkantet under. Som prikken over i’en, og for å skape en lun og hyggelig atmosfære, felte vi inn spiler i underkant av takhenget. Funfact: Spiletaket veide omtrent 800 kilo!

Buon appetito!

Så blant bistrostolene, rødrutete duker og lukten av nystekt napolitansk pizza, kunne man fornemme følelsen av en ekte Italiensk piazza 🤌

Kast ballen til oss

Skal du på messe? Kontakt oss i dag!

Forrige
Forrige

Kan du bil?

Neste
Neste

Folie og dekor i Vita sitt nye hovedkontor